De klantenreis op je webshop

De klantreis van een webshop is een belangrijk onderdeel van een webshop wat vaak vergeten wordt. Wanneer je een bestelling krijgt, is dit voor jou het eerste moment dat je de klant voorbij ziet komen. De klant zelf heeft alleen al een hele reis afgelegd op je webshop. We gaan je alles uitleggen over de klantreis op je webshop.

Wat is de klantreis precies? 

De klantreis begint wanneer een klant besluit om een aankoop te doen op je webshop. De reis eindigt pas wanneer het thuis geleverd wordt en de klant het product voor het eerst gebruikt. Best een lange reis dus! 

De klantreis bestaat uit 4 fases. Als eerste wordt de klant zich bewust dat hij iets wil kopen en hij gaat op onderzoek uit en de mogelijkheden vergelijken. Daarna maakt de klant een overweging en kiest een product dat hij wil. Na het kiezen gaat de klant over op de aankoop en als laatste zal de klant het product ontvangen en in gebruik nemen. Hier zien we dus, bewustwording, overweging, aankoop en nazorg. 

Inspelen op elke fase van de klantreis

Je wilt natuurlijk het liefst dat de klanten wat bij jouw webshop kopen. Dit kun je bereiken door op elke fase van de klantreis in te spelen. Wanneer de klant bewust wordt dat ze wat willen kopen, is het belangrijk om je webshop zichtbaar te maken. Maak een goede website en wees aanwezig op social media. Dit trekt klanten naar je webshop.

Zodra ze op je webshop komen, moet je zorgen dat de webshop overzichtelijk is en alles duidelijk te vinden is. Dit nodigt de klant uit, waarna hij een product zal kiezen. Hierna is het hebben van een duidelijke en snelle betaalpagina prioriteit. Dit is namelijk waar veel mensen nog afhaken. Zorg ook dat alle twijfels weggenomen worden. Laat heldere informatie zien over levertijden en verzendkosten. 

Als laatste kun je inspelen op de aftersales. Zorg dat eventuele veel gestelde vragen beantwoord staan op de website. Ook hoe het pakketje geleverd wordt zal hieraan bijdragen. Zorg dat het netjes en aantrekkelijk verpakt is. Ook het contact met je webshop moet goed en duidelijk zijn, mocht er iets fout gegaan zijn. 

Waarom je klantreis optimaliseren?

Er wordt vaak vergeten hoe belangrijk een klantreis is. Het is een reis op je webshop, waar op veel punten een klant kan kiezen om af te haken en geen aankoop te doen. Kijk maar eens naar een webshop die niet overzichtelijk is of waarbij het bij het afrekenen ineens pas duidelijk wordt dat er hoge verzendkosten zijn. Je zult als klant dan sneller afhaken in plaats van een aankoop doen. 

Door deze klantreis te optimaliseren kun je er voor zorgen dat je meer verkoopt via je webshop. Als alles van a tot z klopt in deze klantreis, zal dit ook goede reclame voor je webshop zijn. Dit zal je goede reviews en mond-tot-mond reclame opleveren. Hoe meer mensen een positieve klantreis op je webshop hebben, hoe meer je webshop zal kunnen groeien!