Checklist: is jouw webshop klaar voor het eindejaar?

door -

kerstmis-eindejaar

De gouden tijd van het jaar staat voor de deur: is jouw webshop koopjesklaar voor Black Friday, Kerstmis en nieuwjaar? Controleer het met deze checklist.

Het koopjesseizoen start steeds vroeger. Waar bezoekers voorheen in december startte met hun zoektocht naar cadeaus en de juiste feestoutfit, starten velen nu al voor het einde van de maand ervoor. Logisch, want sinds enkele jaren zijn Black Friday en Cyber Monday overgewaaid uit de VS: de koopjesfenomenen die altijd rond het einde van november vallen. Ook in onze streken pakken grote online retailers als Zalando, Coolblue en bol.com die week uit met kortingen.

Wil jij ook meeliften op de drukte van de feestdagen? Dan kan je maar beter zorgen dat je tot in de puntjes voorbereid bent om je webshop tijdens het eindejaar in goede banen te leiden. Gebruik deze checklist om enkele belangrijke taken af te vinken.

1. Is je website bestand tegen de piekperiode?

Doorheen het hele jaar ben je idealiter bezig met de prestaties van je website, maar tijdens de feestperiode besteed je er best extra aandacht aan. Neem daarom eens een kijkje onder de motorkap van je webshop. Check bijvoorbeeld of de website bestand is tegen plotse toenames in bezoekersaantallen, en of je e-commerceplatform gepatcht en up-to-date is. De laadsnelheid kan je eenvoudig controleren via online tools als Pingdom en Google Page Speed Insights. Het laatste wat je midden december wilt, is een trage of onbereikbare webshop.

2. Zijn mobiele bezoekers welkom?

Je hebt het wellicht al tot in den treure gehoord: de Belg shopt steeds vaker via zijn smartphone. Zorg ervoor dat je voorbereid bent op die mobiele bezoekers met een website die eenvoudig en gebruiksvriendelijk is. Vergeet ook je check-out niet te optimaliseren voor kleine schermen. Je productpagina’s kunnen dan wel mobielvriendelijk zijn, als het koopproces zelf het af laat weten, dan verlies je alsnog een klant. Benieuwd wat mobiele bezoekers afschrikt? Ontdek de drie grootste ergernissen tijdens het mobiel surfen.

3. Heb je een promotionele planning op zak?

Drie tips om de eindejaarsperiode zonder kleerscheuren door te komen: organisatie, organisatie, organisatie. Zorg dat je op voorhand klaar bent met je voorbereidingen en stel een rigide planning op om al je promo-activiteiten te organiseren. Dat kan bijvoorbeeld met een simpele projectmanagement-tool of zelfs een online kalender in Gmail of Outlook. Schrijf op wanneer je welke blogposts wilt publiceren, nieuwsbrieven wilt uitsturen, en tot wanneer elke korting loopt. Zo wordt de kans veel kleiner dat je een promo uit het oog verliest.

4. Staat je content klaar?

Aansluitend bij je promotionele planning, trek je best wat tijd uit om een deel van je content klaar te zetten. Denk aan blogposts rond de feestdagen, maar ook aan de copy in je advertenties of op je landingspagina’s. Het schrijven van de perfecte teksten kan je niet overhaasten, dus plan extra tijd in om je teksten te schrijven (en te herschrijven) voor de effectieve piekperiode start.

5. Heb je een extra incentive?

Veel online retailers bieden een extra incentive aan tijdens het eindejaar. Dat kan in de vorm van een promotie of korting, maar wees niet bang om ook iets anders uit de kast te halen: een extra verzendingsoptie, bijvoorbeeld. Om bezoekers over de streep te trekken, kan die verzending een belangrijke motivatie zijn. Probeer eens een express-levering tegen een meerprijs, of een tijdelijke gratis levering voor bestellingen vóór een bepaalde datum. Of ga grote spelers als bol.com en Amazon achterna, en introduceer je eigen inpakdienst – natuurlijk tegen enkele euro’s extra.

6. Is alles duidelijk voor nieuwe bezoekers?

Als je nu nog geen Q&A hebt op je website, dan wordt het tijd om eraan te beginnen. Een goede Q&A geeft nieuwe bezoekers snel alle informatie die ze nodig hebben om een beslissing te maken en beantwoordt de meest prangende vragen: ‘Hoe snel wordt mijn pakje bezorgd? Hoe kan ik het terugzenden? Kost mij dat iets?’ Onderwerpen die je zeker moet behandelen:

  • Bestelproces: Hoe plaatsen? Hoe annuleren?
  • Verzendingsproces: Wat zijn de opties, kosten, bezorgtermijn?
  • Terugzenden: Hoe retourneren? Hoeveel kost het?
  • Betalen: Hoe betalen?
  • Klantendienst: Hoe bereik ik jullie het snelst?

7. Heb je voldoende voorraad?

Altijd een moeilijke inschatting: de voorraad tijdens het eindejaar. Je wilt niet zonder vallen, maar ook niet met bergen aan stock achterblijven. Maak een schatting van het aantal sales door te kijken naar de data van de voorbije jaren, en stel een plan op om eventueel tijdens de koopjesperiode je voorraad aan te vullen. Een mogelijk idee is om een tijdje voor de eindejaarsperiode het concept van pre-orders in te voeren, als je product daarvoor geschikt is. Klanten kunnen dan een product op voorhand bestellen, eventueel tegen een extra korting. Zo heb jij al een idee van een absoluut minimum aan producten dat je op voorraad moet hebben.

En: registreer alles

Voor je ook maar één verandering aanbrengt in je webshop, nog dit: track alles. Registreer nauwkeurig welke aanpassingen je wanneer invoert, en vergelijk dit met de data die je verzamelt uit je webshop. Gingen je bezoekersaantallen sterk de lucht in na de ene nieuwsbrief en niet de andere? Werkt een advertentie minder goed dan verwacht? Of heb je opeens 10 procent meer sales wanneer je je je verzendingsopties uitbreidt? Dat ontdek je enkel uit de cijfers. Houd je data goed in de gaten, en gooi die kennis in de strijd voor de volgende eindejaarsperiode.

Server hosting door Combell Combell