Carrefour zet blockchain in voor verkoop van kip

door -

kip

Klanten kunnen dankzij de blockchain precies nagaan welke weg de kip in het koelvak heeft afgelegd vooraleer deze in de supermarkt aankwam.

Met behulp van de blockchain informeert Carrefour sinds kort zijn klanten over de herkomst en verwerking van de kip die het verkoopt. De supermarktketen liet afgelopen dinsdag weten dat het de optie lanceert in Frankrijk. Op korte termijn wil het de blockchainservice ook aanbieden voor nog acht andere producten die in de winkel liggen, waaronder eieren, melk, sinaasappelen en zalm.

Kip uit de Auvergne

Specifiek gebruikt Carrefour de service om klanten meer informatie te geven over de hoevekip van Auvergne die in de rekken ligt. Bij een streekproduct is de herkomst uiteraard erg belangrijk. Concreet voorziet Carrefour de informatie via een QR-code: klanten die de code scannen met hun smartphone komen op een webpagina terecht waarop ze kunnen lezen waar de kip werd gekweekt, hoe dat werd gedaan, welk voedsel ze tijdens hun leven kregen, waar ze geslacht werden…

Door het gebruik van de blockchain garandeert Carrefour dat er niet gemorreld werd aan de informatie die op de webpagina staat. Met gegevens die via de blockchain worden vastgelegd kan nadien niet geknoeid mee worden. “Dit is een primeur in Europa en zal consumenten complete transparantie garanderen wat de herkomst van onze producten betreft,” stelt Laurent Vallee, algemeen secretaris bij Carrefour en hoofd van kwaliteit en voedselveiligheid.

Meer toepassingen

Carrefours gebruik van de blockchain toont wederom aan dat de technologie meer is dan enkel een betalingsplatform. We zetten onlangs nog verschillende variërende toepassingen van de technologie op een rij die blockchain in e-commerce kan mogelijk maken. Of Carrefour de blockchainservice ook in andere landen zal aanbieden is niet bekend.

Server hosting door Combell Combell