[Video] Britse supermarkt ontwerpt robot om pakjes te maken

door -

Ocado

Ocado onderscheidt zich al van zijn concurrenten omdat de supermarkt volledig online is. Nu hoopt het ook het samenstellen van leveringen te automatiseren met robots.

Ocado Technology klopt zich op de borst: het bedrijf onthulde vandaag een robot die naar eigen zeggen “een nieuwe en opwindende doorbraak” betekent voor de ‘picking’-sector – het sorteren van artikelen in pakjes. De doorslaggevende verbetering: een zuignap.

Zuignap en 3D

Ocado licht het doek van een sorteerrobot die een belangrijk probleem aanpakt: de picking-robot kan zowat elk product hanteren dat Ocado in de aanbieding heeft. Met een catalogus van 50.000 artikelen is dat heel wat. De robots afstellen en programmeren op elk afzonderlijk product was gekkenwerk, waardoor Ocado op zoek ging naar een efficiëntere oplossing. Die vonden ze in een bestaande technologie: in plaats van een hand rusten ze hun robots uit met een zuignap. Die kan zowat elk artikel opheffen, zolang het een groot genoeg oppervlakte heeft en poreus genoeg is zodat de zuignap een vacuüm kan creëren.

Die fysieke verbetering koppelde Ocado aan een 3D-beeldherkenningsysteem waarmee de robot kan inschatten hoe het het product optimaal oppakt en waar het het weer het beste kan plaatsen in een pakje. Onderweg controleert het systeem ook nog dat de robot het juiste artikel heeft vastgepakt. Ingebouwde sensoren voorkomen dat de robot items plet of beschadigd.

Ocado is een Brits bedrijf dat zich toelegt retailtechnologie, zowel op vlak van software als hardware. Het biedt een eigen online supermarkt aan en verzorgt daarnaast fulfilment voor Morrisons, de vierde grootste supermarktketen in het Verenigd Koninkrijk. Alles te samen verwerkt het zo’n 260.000 bestellingen per week. Het bedrijf is niet aan zijn eerste robot-project toe. Begin dit jaar onthulde het SoMA – een robothand die gebouwd is om kwetsbare producten op te pakken.

Server hosting door Combell Combell