Tesla wil transportwereld veroveren met futuristische vrachtwagen

door -

tesla semi

Tesla onthulde afgelopen nacht de Tesla Semi: een volledig elektrische vrachtwagen die dat ook luid verkondigt door zijn opvallend design. Het voertuig bevat zoals alle Tesla-modellen enkele unieke eigenschappen.

Tesla’s lichtte de afgelopen nacht het doek van zijn langverwachte elektrische truck. Wat meteen opviel: niemand zal de Tesla Semi per vergissing aanzien voor een gewone vrachtwagen. Het voertuig heeft een heel eigen design dat ‘futuristisch’ uitschreeuwt. Niet alleen de buitenkant is ontworpen om te imponeren. CEO Elon Musk hoopt te scoren met een combinatie van snelheid, bereik en slimme aanpassingen.

5 seconden

Volgens Tesla gaat de Semi in 5 seconden tot honderd kilometer per uur, met een lege trailer welteverstaan. Vervoert de vrachtwagen wel de maximum lading van 36.000 kg, dan zou die snelheid binnen 20 seconden te behalen zijn. De truck is uitgerust met vier onafhankelijk motors, gesitueerd bij de vier achterwielen van het voertuig. De autobouwer stelt dat de Semi zo een lager zwaartepunt heeft, wat de stabiliteit van de hele wagen zou verbeteren.

De hamvraag is uiteraard hoe lang de batterij meegaat op een lading. Tesla claimt dat de Semi ruim 800 km (geladen) kan afleggen vooraleer de bestuurder naar een oplaadpunt moet zoeken. Dat hangt wel af van de batterijconfiguratie die de koper kiest. Tesla biedt de truck met twee batterijen aan: eentje die tot 500 km gaat, en een batterij met een bereik van 800 km. Is de accu leeg, dan zou de teller na een half uur laden al weer op 80 procent staan.

Centraal zitje

Net zoals elke elektrische wagen is de Semi een automaat; een chauffeur hoeft zich dus niet meer bezig te houden met het schakelen. Het is in de cabine waar Tesla echt gekozen heeft voor de vlucht vooruit: de bestuurdersstoel is radicaal centraal geplaatst in de Semi, met aan weerszijden van de stoel een touchscreen. De twee schermen geven de chauffeur onder andere navigatie-informatie, camera-input die blinde vlekken rond het voertuig moet wegwerken, en de nodige beheertools voor logistiek werk. Er is een tweede zitje in de cabine voor een eventuele passagier, maar de Semi biedt geen slaapplaats voor chauffeurs die meerdere dagen onder weg zijn.

 

Wie een Semi koopt, kan ook voor de zelfrijdende software Autopilot opteren. Ook voor zijn transportvoertuig hoopt Tesla op termijn naar een volledig zelfrijdende wagen te gaan. Het is niet het enige bedrijf dat hiermee experimenteert. Eerder dit jaar onthulde het Zweeds bedrijf Einride een al even futuristische ogende concurrent voor de Semi, die in opdracht van supermarktketen Lidl over de baan zal rijden. Verder mag Elon Musk ook concurrentie verwachten van het bedrijf Nikola, dat in samenwerking met Bosch aan een elektrische truck sleutelt, en van de Duitse fabrikant Daimler.

Het grote voordeel van een elektrisch truck ligt bij het energieverbruik: een wagen die op elektriciteit rijdt kan behoorlijk wat besparen op zijn energiefactuur in vergelijking met voertuigen die op een klassieke verbrandingsmotor rijden. De truck rijdt op minder dan 2 kWh per mijl, aldus Tesla. Het bedrijf stelt op zijn website dat de Semi tot 200.000 dollar kan uitsparen aan brandstofkosten, al blijft het vaag over welke tijdspanne een dergelijke besparing werd berekend.

Obstakels

Een definitief prijskaartje voor de Semi heeft Tesla niet onthuld. Wie er een wil kopen, kan nu al wel een voertuig reserveren met een voorschot van 5.000 dollar. De productie start in 2019. Met de moeizame start van de Tesla Model 3 in het achterhoofd en de aanhoudende precaire financiële situatie, is het de vraag of het bedrijf zich aan die tijdlijn kan houden. Bovendien heeft de autobouwer het zichzelf niet gemakkelijker gemaakt: het kondigde gelijktijdig met de Semi ook een splinternieuwe versie van zijn Roadster aan. Daarbovenop vraagt de introductie van een eigen vrachtwagen ook de uitbouw van een netwerk aan ‘megachargers’, laders die geoptimaliseerd zijn voor transportvoertuigen.


Dit artikel verscheen oorspronkelijk op techpulse.be

Server hosting door Combell Combell