Facebook test chatvenster op bedrijfswebsites

door -

facebook-messenger-social

Facebook experimenteert met een nieuwe functie die je toelaat om livechat te introduceren op je eigen website.

Een livechat-functie in de webshop: je komt het steeds vaker tegen. Meestal bestaat de functie uit een custom plug-in of gaat het chatten alleen via een extern platform zoals Whatsapp. Facebook wilt beide modellen echter combineren en lanceert een chatplug-in voor Messenger.

De plug-in staat toe om een chatvenster van Messenger te openen op je eigen website. Zo kunnen bezoeker je bereiken in een bekende interface, maar moeten ze daarvoor niet verhuizen naar een apart platform. Dat kan handig zijn wanneer je bezoeker een korte vraag heeft die snel opgelost kan worden: de verzendingsduur van een bestelling of wanneer een product weer op voorraad is bijvoorbeeld.

De gesprekken die worden gestart op je eigen website, kunnen wel worden verdergezet via de app of de toegewijde Messenger-website. Ook wanneer de gebruiker wisselt tussen toestel, blijft het gesprek op beide apparaten bewaard.

1,2 miljard gebruikers

Het grote voordeel dat Facebook Messenger kan voorleggen, is het massieve bereik waar het chatplatform intussen over beschikt. Per maand wordt Messenger gebruikt door zo’n 1,2 miljard actieve gebruikers, en het ziet er niet naar uit dat dat aantal binnenkort zal minderen. Bovendien zet Facebook sinds kort sterk in op een zakelijk gebruik van Messenger. Het sociale medium maakt bedrijven warm met extra features toegespitst op zakelijke scenario’s, zoals in-app betalingen en een open chatbot-framework.

De plug-in wordt voorlopig getest in een gesloten beta-fase. Bedrijven kunnen zich aanmelden op de wachtlijst en worden verwittigd wanneer de feature voor hen beschikbaar wordt.

Server hosting door Combell Combell