‘Thuisleveringen kosten België 45.000 euro per dag’

door -

logistiek-pakjes

E-commerce kost ons land per dag 45.000 euro, of gemiddeld 30 cent per pakje. Een zware kost die veroorzaakt te wijten aan gemiste leveringen, vervuilende bestelwagens en onnodige kilometers.

Voor veel Belgen betekent online handel: vandaag bestellen, morgen in huis. Makkelijk als je snel een pakje nodig hebt, maar hoeveel kost die efficiëntie ons? Over die vraag boog Joris Beckers zich in zijn doctoraat aan de Universiteit Antwerpen. Hij onderzocht de maatschappelijke en economische impact van de ‘last mile’: de laatste fase in een bezorgproces waarbij het pakje aan de eindconsument wordt geleverd. Die impact is niet min, zo blijkt.

150.000 leveringen

In België wordt het gemiddeld aantal leveringen per dag geschat op 150.000. Een pak meer dan een aantal jaar geleden, aangezien de e-commerce een straffe groei heeft doorgemaakt. Bovendien wordt een pakje steeds sneller geleverd (denk aan next-day of same-day delivery) of op een bepaald tijdstip (avond- of weekendlevering), waardoor meer bestelwagens rondrijden die gevuld zijn met minder pakjes.

Daarnaast hebben ook gemiste leveringen een invloed. Wanneer een pakje niet geleverd kan worden omdat de klant niet thuis is, keren vele koeriers een tweede of derde keer terug. Volgens bpost mislukt gemiddeld 14 procent van hun leveringen omdat de ontvanger niet opendoet.

Maatschappelijke impact

Dat alles zorgt ervoor dat bestelwagens steeds meer het Belgische wegennet belasten. Gevolg: meer files, meer luchtvervuiling en meer verkeersongelukken. De impact kan volgens Beckers uitgedrukt worden in een maatschappelijke kost van gemiddeld 26 cent per pakje in drukbevolkte gebieden, zoals Brussel, Gent en Antwerpen. In minder bevolkte gebieden zoals de Ardennen loopt de kost op tot ruim 1 euro. In zulke gebieden wegen de kilometers tussen de bezorgadressen sterk door, aldus Beckers.

Aan een tempo van 150.000 pakjes per dag kost de online handel België zo dagelijks 45.000 euro, luidt de boodschap.

Centraal afhaalpunt

Een mogelijke oplossing om het bezorgverkeer terug te dringen, ziet Beckers in een centraal bezorg- en afhaalpunt. Pakjes kunnen bijvoorbeeld in lockers worden geleverd, waar de klant ze zelf kan ophalen wanneer het hem uitkomt. Onder andere bpost en DHL rolden op verschillende plaatsen een gelijkaardige oplossing uit in de vorm van pakjesautomaten.

Verschillende postdiensten experimenteren bovendien met alternatieve leveringen. Zo zijn er koeriersdiensten Deliveroo en het door bpost overgenomen Bubble Post die lokaal pakketjes leveren per fiets. Crowdshipping, het logistieke model waarbij particulieren instaan voor de levering van online bestellingen, zou dan weer minder duurzaam zijn dan gedacht.

Server hosting door Combell Combell