Facebook vergoedt advertenties die per ongeluk afspeelden

door -

facebook-social-marketing

Een probleem op de mobiele website van Facebook zorgde ervoor dat bepaalde adverteerders gedurende twee maanden te veel betaalden voor hun video-advertenties.

Een paar honderdtal adverteerders krijgen hun geld terug van Facebook. Het sociale medium rekende hen per abuis geld aan voor video’s die niet bekeken werden. Op het mobiele platform speelden de advertenties namelijk af terwijl ze niet in beeld waren, en dus geen impressies opleverden.

Uit het zicht

Op de mobiele website van Facebook zouden filmpjes normaal alleen mogen beginnen wanneer een gebruiker ze in het zicht krijgt. Wanneer er voorbij wordt gescrold, stoppen de video’s met spelen. In de afgelopen twee maanden gebeurde het echter dat enkele video’s bleven spelen, ook wanneer de bezoeker zich niet meer op het scherm bevond. Een deel van de video’s bestond uit advertenties, wat ervoor zorgde dat de adverteerders onterecht moesten betalen.

Facebook ontdekte de vergissing tijdens een evaluatie van de cijfers. Het netwerk heeft de betrokken adverteerders intussen geïnformeerd en de schade vergoed. Enkele honderden partijen krijgen credits voor meer dan 5.000 dollar, weet Marketingland.

Beperkte impact

De impact voor Facebook valt mee. Het technische probleem kwam alleen voor op de mobiele website van het sociale medium, en die website wordt nog maar door een minderheid aan gebruikers bezocht. Mocht het voorval zich ook hebben afgespeeld op de app, dan zou het aantal gedupeerden veel groter zijn geweest.

 

Server hosting door Combell Combell