Lidl test zelfrijdende vrachtwagens vanaf 2018

door -

Tpod_Material9

Lidl plant volgend jaar zelfrijdende trucks te gebruiken op de openbare weg in Zweden. In een pilootproject worden de trucks ingezet om een lokale Lidl-winkel te bevoorraden.

De T-pod van Zweedse fabrikant Einride is een van ’s werelds eerste autonome vrachtwagens. Dat wordt meteen duidelijk uit het ontwerp van het voertuig: er zijn geen ramen ingebouwd. De truck is namelijk in staat om op eigen houtje op de openbare weg te navigeren, maar kan ook op afstand bestuurd worden door gespecialiseerde chauffeurs.

Lidl ziet heil in het concept, en wilt de vrachtwagens inzetten in hun Zweedse distributienetwerk. De T-pods zullen binnenkort worden getest in een pilootproject, waarbij goederen worden vervoerd van Lidl’s centrale warenhuis naar een Lidl-vestiging in de buurt. In het totaal zal de vrachtwagen telkens een afstand van 4 kilometer afleggen over de openbare weg. Na de test wordt gekeken of de oplossing uitgerold kan worden naar andere Lidl-filialen in Zweden.

Naast een efficiënte manier om goederen te vervoeren, ziet Lidl in de autonome vrachtwagens ook een oplossing voor de vervuiling die het transport met zich meebrengt. De T-pod is namelijk volledig elektrisch. ‘De supermarktindustrie is heel transport-intensief en zal voor de emissie van schadelijke stoffen blijven zorgen, zolang het afhankelijk is van fossiele brandstoffen,’ zegt Johannes Fieber, CEO van de Zweedse branche van Lidl. ‘Door over te schakelen naar elektrische vrachtwagens, kan de uitstoot van het transport verminderd worden met 100 procent. Einride’s zelfrijdende T-pod is een grote stap vooruit in Lidl’s strijd voor fossielvrij transport.’

Een T-pod is zo’n 7 meter lang, en kan vijftien volle standaardpaletten per keer vervoeren. Met een volle batterij kan de zelfrijdende truck zo’n 200 kilometer rijden.

Server hosting door Combell Combell