Belgische online klachten gaan vaakst over Nederlandse webshops

door -

klacht-review

Het Europese klachtenplatform voor e-commerce kreeg al bijna 40.000 klachten te verwerken. Belgische handelaars werden daarbij niet gespaard.

Wanneer consumenten of ondernemers niet tevreden zijn over een online aankoop of verkoop, kunnen ze zich sinds vorig jaar wenden tot het Europese online klachtenplatform. Hun klachten worden via het platform aan het juiste geschillenorgaan gekoppeld, en indien mogelijk opgelost voor het tot een rechtszaak moet komen.

Sinds de start werden al ruim 39.000 klachten geregistreerd op het platform. Uit de cijfers blijkt dat het gros van de klachten is gericht aan binnenlandse handelaars: slechts ongeveer 37 procent is internationaal.

Duitsers grootste klagers

De grootste klagers zijn de Duitsers: zij waren verantwoordelijk voor meer dan 10.000 klachten. Op de tweede plaats staan de Britten met iets meer dan 9.000 geschillen. Zoals de algemene verdeling bevestigt, was veruit het grootste deel van die klachten gericht tegen online handelaars in eigen land.

1.100 Belgische klachten

In België werden in het totaal ruim 1.100 klachten over e-commerce ingediend, waarvan 315 tegen Belgische online handelaars. Ook over onze buurlanden werd er veel geklaagd. Zo’n 231 klachten hadden te maken met Nederlandse webshops, 146 ging over Duitse ondernemers en 111 betrok Franse winkeliers.

De Belgen zelf kregen het grootste aantal klachten te verwerken van de Fransen (92), gevolgd door de Britten (27). Verrassend genoeg sluiten de Spanjaarden (23) het rijtje af.

 

Waarom sommige Belgen nooit online winkelen

 

Server hosting door Combell Combell