Nederlands platform neemt verzending van tweedehandsverkopers over

door -

dozen-fulfilment-orders-magazijn

Saly.shop, een nieuw, Nederlands platform, neemt de fulfilment van tweedehandsverkopen uit handen van de verkoper. Ook Belgische verkopers zijn welkom.

Marktplaats met fulfilment

Internetondernemer Roel Masselink nam, naar eigen zeggen ‘uit frustratie’, het initiatief voor het platform. ‘Bij de tweedehands boekenservice van bijvoorbeeld bol.com worden artikelen vanaf de verkoper thuis verstuurd. Hierdoor heeft de klant geen zekerheid, lange levertijd en is er geen onafhankelijke partij die de kwaliteit controleert,’ zegt de oprichter tegen de Nederlandse editie van Twinkle. Masselink richtte daarom Saly Shop op. Het platform fungeert als marktplaats, maar treedt ook op als tussenpersoon. Verkopers kunnen hun artikelen naar het platform verzenden, waarna Saly Shop zorgt voor een kwaliteitscontrole, zet het product online – al dan niet voorzien van een video – en verzendt het wanneer het verkocht is.

‘Het grote verschil tussen ons en huidige aanbieders is dat wij producten fysiek in ons magazijn hebben liggen en de verkoper gewoon eigenaar blijft van het product. Hierdoor kunnen wij snel leveren en heeft de klant meer zekerheid,’ aldus Masselink.

Refurbishen of commissiekosten?

Het is daardoor niet langer een vraagteken voor kopers waar hun aankoop vandaan komt of in welke staat die verkeert. Elk product moet een gebruikstest doorstaan, waarna een beoordeling wordt uitgereikt. Ook verkopers van tweedehands producten zouden meer overhouden. ‘Een andere optie is je product opsturen naar een bedrijf dat het refurbisht. Daar krijg je echter maar een fractie van de waarde van het product,’ zegt Masselink. Natuurlijk moet de verkoper ook rekening houden met de kosten die Saly Shop rekent voor hun diensten. Op elke verkoop wordt een marge van tien procent gerekend, met een minimum van 15 euro en maximum van 60 euro, en ook de verzendingskosten zijn voor de verkoper.

Binnenkort naar België

Volgens Masselink is het nieuwe platform vooral geschikt is voor elektronica als smartphones, camera’s en laptops. Klanten krijgen het product, verpakt door Saly Shop, de dag na aankoop thuisgestuurd, kunnen betalen via iDeal, krijgen een track-and-trace-code en een reclamatietermijn van twee weken. Belgische verkopers kunnen al terecht op het platform, laat Saly Shop weten.”Zeer binnenkort” zouden producten ook naar België verstuurd kunnen worden.

Server hosting door Combell Combell