[Gastblog] Elektronische ecocheques: het is niet al goud wat blinkt

door -

edenred-maaltijdcheques-ecocheques

We zijn overstag gegaan. We hebben onze webontwikkelaar opdracht gegeven om de interfaces te beginnen bouwen om de online betaling met ecocheques op onze webshop toe te laten.

Waarom we zo lang gewacht hebben: omdat momenteel nog geen enkele uitgever van ecocheques een goed systeem aanbiedt voor deze online betalingen.

Ter herinnering: de elektronische ecocheque werd ruim twee jaar geleden ingevoerd. Ideaal om online te betalen, zou je denken. Helaas, pindakaas. Tot op heden hebben noch Edenred, Sodexo of Monizze een deugdelijk systeem op poten gezet om dit mogelijk te maken. Edenred introduceerde een jaar geleden een half werkend systeem: is het aankoopbedrag groter dan het saldo op je kaart, dan kan je niet betalen. Lastig om dit uitgelegd te krijgen aan de klanten. Sodexo en Monizze werken aan een systeem in samenwerking met Ogone, waardoor je wel een restbedrag via een tweede betaalsysteem kan afrekenen. Alleen: Sodexo stelt eind juni als lanceringsdatum, bij Monizze wordt geen timing opgegeven.

Een tijd lang overwogen wij om 5 betaalterminals te kopen en die doorheen het land bij consulenten van Klein Spook te zetten, zodat mensen zonder al te grote verplaatsing met elektronische ecocheques konden betalen. Ziet u de ironie hiervan in? Fysieke terminals installeren om ‘elektronisch’ te kunnen betalen, omdat er geen deugdelijk systeem beschikbaar is?

Voor alle duidelijkheid: op zich was het systeem van ecocheques een goed systeem: werknemers kunnen werkgevers een belastingvrije vergoeding geven, en tegelijk wordt een ecologisch bestedingspatroon bevordert. Alleen liep het in de uitwerking van het systeem gruwelijk mis.

Falende politici

Wie heeft schuld aan deze situatie? Ten eerste de uitgevers van de ecocheques zelf, die online betalingen niet als prioritair zien. Voor hen is het trouwens heel simpel: hoe moeilijker de werknemer het heeft om zijn cheques te besteden, hoe groter de winst voor de uitgever van de cheques. Die zijn immers toch al betaald door de werkgever.

Ten tweede de Belgische politici. Vorig jaar was er federaal een meerderheid om de ecocheques af te schaffen, maar onder druk van uitgevers, vakbonden en werkgevers haalde het parlement bakzeil. De ecocheques bleven. Erger nog is dat de overheid verzuimde om te bedingen dat de uitgevers samen één systeem zouden opzetten om de betalingen te regelen.

De huidige situatie, met drie verschillende systemen, betekent een bijzonder hoge kost voor webshops die online betalingen willen toelaten: drie abonnementen, die keer ontwikkelwerk om uiteindelijk hetzelfde te doen. Blijkbaar is het voor de uitgevers van ecocheques ‘not done’ om met de concurrentie samen te werken, zoals banken dat bv wel doen rond Bancontact of Isabel. Vergelijk onze situatie even met die van de winkelier wanneer die voor iedere bank een afzonderlijke betaalterminal zou moeten installeren en aan zijn kassasysteem koppelen, omdat alle banken enkel met hun eigen systeem zouden willen werken. Onvoorstelbaar, toch?

Kosten en baten

Maar goed, we zijn dus overstag gegaan en starten de ontwikkeling alvast voor de Edenred-kaart. Omdat werknemers nu eenmaal weinig plekken hebben waar ze hun ecocheques kunnen besteden.

En omdat onze producten bij uitstek ecologisch zijn. En uiteraard ook omdat ecocheque-betalingen sommige jaren voor bijna 10 procent van onze omzet stonden.

Nu maar hopen dat de financiële inspanning die we doen (een dag of vier ontwikkelwerk per betaalsyteem, administratieve opstartkosten, een duur abonnement en exorbitant hoge transactiekosten) ook zal renderen.

Zowel voor ons als voor de klanten is de elektronische ecocheque een medaille met twee kanten. Enerzijds is het goed dat ecologische aankopen gestimuleerd worden, en dat werknemers een belastingvrij extraatje krijgen. Anderzijds hebben zowel de overheid als de uitgevers van de cheques heel wat hobbels op de weg geplaatst om de ecologische besteding ook echt mogelijk te maken.


Over José: José Delameilleure zette zeven jaar geleden samen met zijn vrouw Elisabeth De Vos de webshop Klein Spook op, waar later ook Tante Rosa en Petit Fantôme aan toegevoegd werden. Hij probeert zijn tijd te verdelen tussen deze webshops en zijn dagjob als marketing consultant bij delaware.

Server hosting door Combell Combell