Waarom Amazon een logistieke oorlog ontketent

door -

Amazon prime day

Amazon zet de logistieke sector op z’n kop met de lancering van een eigen bezorgdienst. Wat is de e-commercegigant van plan?

Amazon bereidt zich voor op de lancering van een eigen verzendingsdienst. In het nieuwe ‘Shipping with Amazon’-programma staat het bedrijf in voor de hele levering: van het ophalen bij de handelaar tot het afzetten bij de koper. Initieel wordt de dienst beschikbaar voor de verkopers op het Amazon-platform, maar later moet ‘Shipping with Amazon’ ook dienen voor externe partijen. Maar waarom stort Amazon zich nu eigenlijk op de logistieke markt?

Klanten afsnoepen

Enerzijds wilt de online marktplaats een eigen stukje veroveren van de lucratieve logistieke sector. Met ‘Shipping with Amazon’ gaat de online marktplaats namelijk nog een stapje verder in het verzendingsproces. Tot nu toe konden handelaars een beroep doen op Amazon om hun pakjes naar klanten te sturen: de verkopers moesten er zelf voor zorgen dat de bestelling tot in één van Amazons fulfilmentcenters geraakte. De nieuwe dienst maakt ook die stap overbodig. Amazon plant om pakjes rechtstreeks van het warenhuis van handelaar op te pikken, waardoor het bedrijf voortaan verantwoordelijk is voor de hele reis die het pakket aflegt.

Dat kan onheil spellen voor logistieke dienstverleners zoals UPS en FedEx. Omdat Amazon in de toekomst ook de bezorging voor externe handelaars op zich zal nemen, komt het bedrijf meer dan ooit in het vaarwater van bestaande spelers. Heel waarschijnlijk zal Amazon bovendien proberen om klanten af te snoepen met behulp van lagere prijzen.

Nochtans werkt de online reus op dit moment nog samen met UPS voor de verzending van pakketten. Op korte termijn zal die relatie niet veranderen, maar als Amazon zijn zin krijgt, is het partnership geen lang leven beschoren.

Besparen

Een eigen verzendingsdienst kan Amazon daarnaast helpen om niet alleen geld te verdienen, maar ook te besparen. Jaarlijks betaalt Amazon zich blauw om miljoenen pakjes de deur uit te helpen. De verzendingskosten in 2017 alleen al worden geraamd op ruim 20 miljard dollar, omgerekend zo’n 16 miljard euro. Door het totale verzendingsproces in handen te nemen, heeft Amazon echter meer controle over die kosten. Het bedrijf kan er autonoom voor kiezen om meer geld te investeren in de diensten die belangrijk zijn voor de e-commercebranche, zoals same-day delivery of dronebezorgingen, en andere uitgaven beperken. In principe kan het zo inzetten op snellere leveringen, vooral tijdens de feestdagen, wanneer traditionele spelers overspoeld worden door pakjes.

Kinderschoenen

Of Amazon erin zal slagen om bekende spelers zoals FedEx en UPS van de troon te stoten, is echter geen zekerheid. Het ‘Shipping with Amazon’-programma staat nog in zijn kinderschoenen, en Amazon zal jaren nodig hebben om een netwerk te bouwen dat even groot is als dat van de gevestigde namen. Desalniettemin werd er de laatste jaren hard gewerkt werd aan de logistieke diensten. Zo heeft Amazon een eigen vloot vrachtvliegtuigen, een eigen netwerk van fulfilmentcenters en enkele lopende drone-projecten.

Server hosting door Combell Combell