Belgisch platform gebruikt data voor slimmere supplychain

door -

logistiek

Samen met elf partners stampte het Belgische Globis een gloednieuw platform uit de grond dat de supplychain toekomstbestendig moet maken.

We leven in het datatijdperk: de gigantische hoeveelheden aan informatie die dagelijks op het web worden doorgesluisd, vormen een schat aan informatie, ware het niet dat de data grotendeels onbereikbaar zijn. Onder andere door een versnippering van de beschikbare software, formats en deelprotocollen blijft het gros van de gegevens in het ijle hangen. Dat geldt ook voor de logistieke sector. Aalsters softwarebedrijf Globis zocht naar een oplossing.

GlobChain

Karel Van den Berghe, CEO bij Globis

Even geleden onthulde het bedrijf de GlobChain: een systeem om logistieke data te delen en te verrijken. Zo biedt het platform een oplossing om te communiceren met alle spelers in de supplychain, terwijl de beschikbare data door elke speler gebruikt kan worden om de eigen supplychain te optimaliseren. We vragen om verduidelijking aan Karel Van den Berghe, CEO bij Globis.

‘Concreet wilden we een oplossing bieden die logistieke dienstverleners de tools geeft om data te transporteren en extra waarde te creëren. Tegenwoordig volstaat het voor grote spelers niet meer om de supplychain simpelweg te beheren: zij eisen méér.’ Globis riep de hulp in van elf partners: andere logistieke techbedrijven, maar evengoed specialisten op het gebied van blockchain, business intelligence en data science. Samen stonden ze aan de wieg van het platform dat GlobChain werd gedoopt.

Waarde uit data

De GlobChain begint bij GlobSync: een integratiesysteem om verschillende softwarepakketten te koppelen, zowel intern als extern. Zo bevat het systeem standaard koppelingen met belangrijke platformen in de logistieke sector, waaronder NxtPort, het dataplatform van de Haven van Antwerpen. Met zulke integraties wordt het mogelijk om de data van diverse platformen te verenigen in één interface. ‘Er bestaat véél software en véél data. Om echt waarde te halen uit die gegevens, moeten datasystemen verbonden worden,’ aldus Van den Berghe. ‘Eens dat is gebeurd, wordt het mogelijk om te communiceren met andere logistieke spelers.’

Slimmere supplychain

Dankzij de koppeling van de systemen, kunnen de aangesloten bedrijven met andere woorden data delen. Die data worden afgetapt naar een datalake, een opslagmethode waarbij grote hoeveelheden data bewaard kunnen worden in verschillende formats. Kort door de bocht: de berg aan logistieke data die voorheen onbereikbaar bleek, wordt nu toegankelijk. Het potentieel is groot, legt Van den Berghe uit.

‘Om te beginnen wordt het mogelijk om machine learning los te laten op de beschikbare data. We kunnen zo patronen herkennen in de supplychain die mogelijke verbeterpunten blootleggen.’ Bijvoorbeeld kan het rijdschema van vrachtwagens bestudeerd worden, waarbij duidelijk wordt hoe de vrachtruimte optimaal benut kan worden. Rijdt een vrachtwagen dagelijks leeg van A naar B, terwijl die rit wel gebruikt kan worden om een andere vracht te vervoeren? Het euvel wordt opgepikt door het systeem, die meteen een passende oplossing voorstelt.

Daarnaast lenen de data zich voor enkele andere doeleinden. Het vergelijken van de eigen prestaties met die van concurrenten bijvoorbeeld. Zo is het mogelijk om te zien of de gemiddelde CO2-uitstoot in lijn ligt met andere spelers in de sector. Of bekijk knelpunten in de supplychain: waar zitten vertragingen of disrupties die ervoor kunnen zorgen dat je lading langer onderweg is? Giswerk is er niet meer bij.

Zulke inzichten worden bovendien niet enkel gebaseerd op de data van de gebruiker, maar op de data van alle aangesloten spelers. ‘Mits toestemming,’ benadrukt de CEO. ‘We werken met een opt-insysteem. Wil je je data niet delen, dan is dat ook een optie. Overigens worden alle data sowieso geanonimiseerd, zodat de gegevens niet getraceerd kunnen worden naar de bewuste speler.’

Blockchain

In de toekomst plant het consortium om de GlobChain aan te vullen met andere functies. Eén van de mogelijke denktrajecten leidt naar ‘identity & reputation management’ op basis van blockchain. ‘Neem General Motors: zij willen er uiteraard zeker van zijn dat hun vrachtwagens niet ongekeurd rondrijden en dat de chauffeurs zich houden aan de voorgeschreven rusttijden. Op dit moment moeten ze vertrouwen op de diensten van hun logistieke dienstverleners. Met de blockchain draait dat niet meer om vertrouwen, maar om een feit.’ Blockchain-technologie kan namelijk gebruikt worden om te registreren wie met welke vrachtwagen op pad trekt, en wanneer hij vertrekt en aankomt. Die exacte registratie is bovendien onschendbaar: er valt niet te sjoemelen met de blockchain. ‘Zo kan General Motors zeker zijn van zijn logistieke werking, en wordt de identiteit en reputatie beschermd,’ licht hij toe. De functie is nog niet beschikbaar, maar er wordt gekeken naar de mogelijkheden.

‘Meer dan software’

Voor nu wilt Globis voornamelijk het partnernetwerk uitbreiden. Met meer partners rond de tafel, wordt ook de beschikbare kennis uitgebreid, is de achterliggende gedachte. Maakt dat de GlobChain uniek? ‘Veel bedrijven zijn al bezig met co-creatie, big data en dergelijke, maar er wordt ook veel blablabla rond verkondigd. In ieder geval kan je gelijkaardige initiatieven op de logistieke markt op één hand tellen. Op de schaal van de GlobChain ken ik er zelf geen in de Benelux.’

De opgebouwde know-how blijft de grondslag van het project. ‘De GlobChain draait om meer dan software: het draait om kennis,’ besluit Van den Berghe.

 

Server hosting door Combell Combell