Van Bond tot Sinksenfoor: kijk binnen in Coolblue’s nieuwe hoofdkantoor

door -

Coolblue BE – Portal resized

Coolblue nestelt zich in een splinternieuw hoofdkantoor in Antwerpen. Twinkle ging een kijkje nemen en sprak met Matthias De Clercq, manager van Coolblue België.

‘Nief buren, wuift es!’ wordt er geblokletterd op de muur van het nieuwe hoofdkantoor. Een week geleden zei de Belgische tak van Coolblue hun oude stek in Wilrijk vaarwel, en trok het in bij Post X, een kersvers kantorencomplex in Berchem. Zoals gewoonlijk geeft de online elektronicaspecialist ook aan zijn werkplek een eigenzinnige draai. In plaats van TL-lichten of whiteboards, zijn de vergaderzalen uitgerust met een pokertafel, kermiskraam of cafétoog.

Jungle-meeting

Negen aparte werkruimtes telt het hoofdkwartier, naast de open werkvloer. Elke zaal kreeg een eigen thema mee, naar ideeën van de meer dan 250 Belgische werknemers. Zo is er de Donkey Kong-vergaderzaal, waar de ruimte ingericht werd met rekwisieten van het klassieke videospel: mijnkarretjes, jungle-muren en grote, houten tonnen. Even verder vinden we onder andere de Frituur, die als twee druppels water lijkt op een oer-Vlaamse friettent, de Bond-kamer, inclusief pokertafel, en De Dijk, geïnspireerd op het bruine café waar het idee voor Coolblue destijds geboren werd. Om nog niet te spreken over de Portal Room en de drie stilteruimtes: de Fotobooth, Holland en Ardennen.

 

 

Sinksenfoor

We ontmoeten Matthias De Clercq, manager van Coolblue België, in de Sinksenfoor. De kamer is uitgedost als een Antwerpse kermiskraam: plastieken prijzen sieren de muur en er liggen hengels klaar om eendjes te vissen. Op de deur staat toepasselijk te lezen: ‘Foooreeeeeuh’. Gefoord wordt er nog net niet, hoewel de verhuis heeft geleid tot een goede vibe, aldus De Clercq.

‘Medewerkers zijn razend enthousiast. Sinds we verhuisd zijn, klonk er veel positieve feedback,’ steekt De Clercq van wal. Het grootste verschil tussen het oude en nieuwe kantoor is de oppervlakte: de huidige 1.269 vierkante meter betekent een verdubbeling van het oude pand, verklaart hij. De extra ruimte biedt de kans om extra creatief om te springen met de werkplek. Vandaar ook de speelse vergaderzalen. ‘We willen medewerkers vooral een leuke werkomgeving bieden. Onze teams werken hard om klanten tevreden te houden, en daarom verdienen ze ruimtes waar het aangenaam vertoeven is.’

 

 

Franstalige expansie

De uitbreiding naar een nieuwe plek was bovendien broodnodig, aldus De Clercq, aangezien het aantal werknemers flink is toegenomen. Dit jaar zijn ruim 150 functies ingevuld, en het einde is nog niet in zicht. Niet dat het aantal potentiële kandidaten te wensen over laat: in de afgelopen twaalf maanden boden meer dan 7.000 sollicitanten zich aan voor een werkplek bij de online retailer. ‘We merken vooral in de laatste drie, vier jaar dat dat aantal explosief is gestegen.’ Op dit moment staan er nog dertig vacatures open.

Niet enkel Nederlandstalige kandidaten kunnen hun kans wagen. Na de expansie naar Wallonië is Coolblue ook op zoek naar Franstalige medewerkers om de diensten in het zuiden van ons land te versterken. Of daar ook winkelpersoneel bij hoort, kan De Clercq niet bevestigen. ‘Er komen absoluut winkels in Wallonië, maar wanneer of waar weten we nog niet.’ Voorlopig wordt Franstalig personeel gezocht voor de uitbreiding van de eigen bezorgdienst en de klantendienst. Ook daarin speelt het nieuwe hoofdkantoor een belangrijke rol. Eén van de redenen voor de keuze van het pand in Berchem was de centrale ligging: dichtbij het station, de fietsostrade, en pal in het midden tussen Nederland en Wallonië. Voor Franstalige medewerkers is het hoofdkantoor vlot bereikbaar, is de achterliggende gedachte.

‘Er komen absoluut winkels in Wallonië, maar wanneer of waar weten we nog niet.’

Tot nu toe gaat de uitrol naar Wallonië vlot, gaat hij verder. ‘We doen het langzaamaan. We willen er eerst voor zorgen dat alles tot in de puntjes voorbereid is, zoals de Franse vertaling van de website, de Franstalige klantendienst en bezorging in Wallonië. Pas daarna werken we aan naamsbekendheid.’ Ook dat mag geen probleem vormen, aldus De Clercq. Hij is zeker van het toekomstige succes. ‘De onderliggende formule van Coolblue is namelijk niet taal-eigen: onze kernwaarden – eigenzinnig, vrienden, flexibel en ‘gewoon, doen’ – werken overal. Het helpt dat we al een sterk product hebben opgebouwd, waarmee we naar die nieuwe markt kunnen trekken.’

Tot slot: in welke ruimte vergadert de Belgische Coolblue-baas zelf het liefst? ‘De Sinksenfoor is zonder twijfel één van mijn favorieten, maar als echte nummer één moet ik kiezen voor de Bond-kamer. Als je daar vergadert, heb je voor je het weet een handvol pokerchips vast. Dat is gewoon cool.’

 

 

 Bekijk de video:

 

Server hosting door Combell Combell