10 redenen waarom SEO onontbeerlijk is

door -

seo search engine optimization

Nog geen SEO overwogen voor je website? Wij presenteren 10 pertinente redenen waarom je er beter zo snel mogelijk mee begint, afgezien van het feit dat je een hogere ranking haalt bij zoekmachines.

Je hebt ondertussen waarschijnlijk al wel gehoord dat SEO een belangrijke tool is voor marketing en de zichtbaarheid van je webshop. Zonder optimalisatie van je webcontent is het heel moeilijk om bezoekers aan te trekken via ‘organic search’ – mensen die op jouw pagina terechtkomen omdat ze deze in de zoekresultaten hebben aangeklikt, en niet via een advertentie. Maar SEO bezorgt je niet alleen een hogere ranking bij een zoekmachine. We sommen hieronder 10 andere belangrijke redenen op waarom je SEO zou moeten inzetten.

 

1. Optimalisatie zorgt niet alleen voor een hoger ranking, maar ook voor een betere gebruikerservaring

Een goede gebruikerservaring betekent dat jouw website hoger in de rankings komt. Een mobielvriendelijk design, een goede integratie van relevante foto’s en video’s, interessante teksten die zorgen dat gebruikers langer op de pagina blijven en je bounce rates verlagen: SEO-optimalisatie is tegelijkertijd ook een gebruiksvriendelijkheidsoptimalisatie.

 

2.  Organic search maakt tot 64 procent van alle websitebezoek wereldwijd uit

Volgens een steekproefstudie uit 2014 door marketingorganisatie Conductor zou globaal tot 64 procent van alle verkeer via organic search komen. Daarnaast is 15 procent afkomstig van links, 12 procent direct, 6 procent door SEA en 2 procent via sociale media. Je mist dus heel wat bezoekers als je SEO links laat liggen.

 

3. SEO leidt gemiddeld tot een hogere conversieratio dan marketing gericht op het binnenhalen van klanten

Klanten die via een zoekterm op jouw website terechtkomen, zijn meer geneigd om ook effectief een aankoop te doen dan klanten die je bewust via marketing aantrekt.

 

4. Via inbound methodes (waaronder SEO) verzamel je meer leads dan met outbound methodes

In het verlengde van reden nummer drie is het ook vastgesteld dat veel meer leads worden gegenereerd via inbound methodes als SEO, links, blogs en sociale media dan traditionele marketingpraktijken.

 

5. Een hoge ranking in lokale zoekresultaten leidt rechtstreeks tot meer bezoekers en een hogere verkoop

We hebben eerder al uitgeweid over waarom lokale SEO loont, maar de cijfers liegen er niet om. Volgens Google bezocht 50 procent van de mensen die een lokale zoekterm gebruikten op een mobiel toestel dezelfde dag nog een winkel. 18 procent van die opzoekingen resulteerde in een verkoop binnen dezelfde dag.

 

6. Marketeers vinden SEO een van hun meest effectieve digitale strategieën

Een studie van Salesforce onder marketeers bevond dat 66 procent van hen SEO als effectief tot zeer effectief beschouwen. Maar 7 procent gaf aan dat hun SEO-pogingen niet erg of helemaal niet effectief waren.

 

7. SEO geeft meer geloofwaardigheid aan uw merk

Een hogere ranking in de zoekresultaten signaleert aan bezoekers dat je een relevante speler bent in jouw segment, terwijl een plaatsje op pagina 2 of 3 van de zoekresultaten de perceptie geeft dat je eerder in de marge zit, nieuw bent of het budget niet hebt om wat aan je ranking te doen.

 

8. SEO vraagt meestal minder werk dan andere inboundmethodes

Een pagina, eens die geoptimaliseerd is voor zoekmachines, vraagt minder onderhoud dan pakweg het bijhouden van een blog of het onderhouden van enkele sociale media accounts. Je hoeft enkel je bezoekersaantallen in de gaten te houden. Vallen die terug, dan moet je misschien je optimalisatie opnieuw onder handen nemen.

 

9. Op de tweede of derde pagina staan van zoekresultaten resulteert in een zichtbaarheid van bijna nul

Als je iets opzoekt, kijk je dan verder dan de eerste pagina met zoekresultaten? Is het antwoord nee, dan ben je absoluut niet alleen. Meer dan 7 op 10 van het totaal aantal clicks gebeuren op pagina één van de zoekresultaten. Als je enige graad van zichtbaarheid wil hebben, dan zal je zich tot SEO moeten wenden, of een deel van je budget moeten investeren in SEA.

 

10. Het leeuwendeel van de consumenten voeren eerst een digitaal onderzoek uit voor ze tot een aankoop overgaan, digitaal of fysiek

Onderzoek toont aan dat het overgrote deel van de consumenten en de B2B-kopers eerst online informatie zoeken over producten. Als je geen digitale aanwezigheid hebt in zoekmachines, loop je zo heel wat potentiële klanten mis.

 

Scoort jouw website hoog in Google?

Ontdek de valkuilen en best practices van het schrijven voor SEO tijdens onze training op 1 december 2017. Schrijf je snel in want de plaatsen zijn beperkt!

Ja, ik wil alles leren over SEO!


Dit artikel verscheen oorspronkelijk op techpulse.be

Server hosting door Combell Combell