4 manieren om cart abandonment te voorkomen

door -

Shopping cart icon with long shadow.

Laten je klanten vaak hun winkelmand achter alvorens ze betalen? Zo voorkom je cart abandonment.

Bijna 68 procent van online winkelmandjes worden achterlaten alvorens klanten betalen. Gelukkig zijn er eenvoudige manieren om cart abandonment te voorkomen.

1. Biedt gratis verzending aan

Veel klanten haken af wanneer ze de totale kost van hun aankoop omhoog zien gaan door de verzendkosten. Je doet er daarom goed aan om gratis verzending aan te bieden. Op het eerste zicht lijkt het dat je hierdoor minder winst maakt, maar volgens een onderzoek van Retention Science doen klanten dubbel zo vaak aankopen bij een gratis verzending dan wanneer je een korting aanbiedt. Bovendien zijn veel mensen geneigd om meer geld te besteden wanneer ze niets moeten betalen voor de verzending.

Kan je het niet veroorloven om gratis verzending aan te bieden? Klanten haken voornamelijk af omdat ze verzendingskosten als verborgen kosten aanzien. Maak daarom vanaf het begin duidelijk hoeveel een klant extra moet betalen voor de verzending van zijn aankopen. Wanneer je pas bij de betaling deze kosten toevoegt, zijn mensen geneigd om hun volle winkelmandje de rug toe te keren.

2. Biedt verzendingsacties aan

Dat je niet in staat bent om continu gratis verzending aan te bieden, wil niet zeggen dat je af en toe een actie op poten kan zetten. Biedt gratis verzending aan tijdens piekmomenten, zoals de feestdagen, of voor bepaalde producten. Denk hierbij aan objecten waarop je een grotere winstmarge haalt. Hierdoor kom je vanzelf terug uit de kosten en voorkom je dat mensen niet tot een aankoop overgaan.

3. Gebruik een kwaliteitsvol platform

Websites die traag laden en blijven hangen, kunnen ervoor zorgen dat klanten je winkel de rug toekeren. Met name wanneer je platform traag werkt wanneer een klant een transactie aan het volbrengen is, kan je geld mislopen. Indien je platform heel traag is, kan een klant zelfs het gevoel krijgen dat hij geen andere keuze heeft dan de betaling te annuleren.

Om te voorkomen dat je op deze manier klanten verliest, moet je de uptime van je platform in de gaten houden. Ook is het belangrijk om na te gaan hoe vaak je systeem het begeeft op het moment dat een klant een aankoop aan het doen is. Kies een kwaliteitsvol platform, waarbij deze cijfers zo laag mogelijk liggen.

4. Gebruik een eenvoudige uitcheckprocedure

Eenmaal een klant heeft gekozen welke spullen hij wil kopen, wil hij zo snel mogelijk uitchecken. Net als een lange lijn aan een kassa ervoor kan zorgen dat klanten je winkel verlaten, zorgt een lange uitcheckprocedure ervoor dat je klanten verliest.

Beperk daarom het aantal stappen dat een klant moet doorlopen tot een minimum. Gebruik duidelijke actieknoppen en –velden en plaats de informatie over de klantenondersteuning duidelijk in het zicht.

Server hosting door Combell Combell