Alibaba bouwt slim warenhuis

door -

alibaba

Alibaba bouwt een reusachtig winkelcentrum om de ultieme verzoening tussen offline en digitaal winkelen te testen.

Terwijl in de Verenigde Staten een heuse ‘mall’-apocalyps woedt, maakt e-commercegigant Alibaba zich op om in China een gloednieuw winkelcentrum neer te poten. Het warenhuis wordt een gevaarte van vijf verdiepingen op een oppervlakte van ruim 3.700 vierkante meter, en krijgt de naam ‘More Mall’. Dat rapporteert MarketWatch.

In het warenhuis worden producten en merken aangeboden die consumenten ook kunnen vinden op Alibaba’s online marktplaats Taobao. Alibaba zet echter alles op alles om ervoor te zorgen dat het winkelcentrum méér wordt dan de offline variant van het platform. Zo wordt de winkelervaring opgeleukt met enkele digitale innovaties, zoals virtuele paskamers en slimme make-upspiegels. Tegen april 2018 zou het warenhuis moeten openen in de Chinese grootstad Hangzhou.

Online en offline

Het nieuwe winkelproject kadert in Alibaba’s ruimere ambities omtrent fysieke winkelpunten. Eerder lanceerde de gigant al een reeks slimme supermarkten onder de noemer Hema, en Tao Café, een kassaloze supermarkt. Gedurende de laatste twee jaar investeerde de gigant zo maar liefst 7 miljard euro in zogenoemde brick-and-mortar-winkels.

De nieuwe concepten passen ook in de filosofie van de gigant, een concept dat het ‘New Retail’ doopte. Volgens die visie ligt de toekomst van winkelen in ‘een harmonieuze integratie van online en offline’, poneerde CEO Daniel Zhang eerder al. More Mall moet dan ook het vlaggenschip worden waarin die visie wordt uitgedragen.

http://www.twinkle.be/nieuws/168507/hema-treedt-op-chinese-hema/

Server hosting door Combell Combell