In 2022 wordt 1 op 6 dollars online uitgegeven

door -

ecommerce

Binnen vijf jaar moet de Amerikaanse e-commerce vier procent meer inpikken van de traditionele retail. Vooral de verkoop van huishoudelijke artikelen zal steeds vaker online gebeuren.

Analisten verwachten dat online shoppen 17 procent van de totale retail in de Verenigde Staten zal opslorpen, zo blijkt uit een rapport van onderzoeksbureau Forrester. Momenteel ligt dat percentage op bijna 13 procent, dus dat betekent dat de Amerikaanse e-commerce in de komende vijf jaar nog een sprongetje van ongeveer 4 procent moet maken.

Als de schattingen van het marktbureau kloppen, zullen de Amerikanen dit jaar ongeveer 460 miljard dollar uitgeven. Vorig jaar prijkte die geldberg op 395 miljard. Een flinke stijging dus, en die lijn zal worden verdergezet volgens het onderzoeksbureau.

Online boodschappen

Forrester verwacht dat vooral de verkoop van huishoudelijke artikelen flink zal toenemen in de komende vijf jaar. Zo moeten waspoeders, pampers en flessen cola de productcategorie van computers voorbijstreven. Momenteel gebeuren maar 13,5 procent van de huishoudelijke uitgaven online, maar Forrester voorspelt dat dat percentage zou vervierdubbelen tegen 2022.

In juni verraste Amazon alvast vriend en vijand door supermarktketen Whole Foods op de kop te tikken. Zo zet de webwinkel voet aan wal in het traditionele veld van offline boodschappen en stoomt het zijn klanten klaar voor zijn dienst AmazonFresh, die boodschappen aan huis levert.

Grootmacht Amazon

Vorig jaar ging ongeveer acht op tien Amerikaanse e-shoppers winkelen bij Amazon volgens Forrester en ook onderzoeksbureau Slice Intelligence legde in februari soortgelijke cijfers voor. Iets meer dan de helft snuffelde eerst op de website vooraleer ze hun aankoop deden. Forrester schat dat een derde van de totale retailuitgaven zijn gemaakt bij de e-commercereus.

Amazon spreidt dus zijn vleugels uit, zo veel is duidelijk. Hoewel de top 1000 Amerikaanse retailers vorig jaar gemiddeld 15,5 procent groeiden, prijkt dat percentage zonder Amazon op amper 11,7  procent. De populaire webwinkel gebruikt zijn dominante marktpositie om te innoveren in nieuwe technologieën. Zo dienden ze eerder een patent in voor een vliegend distributiecentrum en een opslagmagazijn onder water.


 

 

Server hosting door Combell Combell