2 op 5 retailers afgelopen jaar slachtoffer van datalek

door -

ransomware-security

Retailers maken zich zorgen over de veiligheid van hun data: in de retailsector gebeuren bijna twee keer zoveel datalekken als het wereldwijde gemiddelde.

Bijna de helft van retailers wereldwijd kreeg het afgelopen jaar te maken met een datalek en bijna twee derde zegt daardoor meer te investeren in beveiligingsoplossingen. Dat is de conclusie van de Thales Data Threat Report 2017. Wereldwijd werden ruim duizend leidinggevenden ondervraagd in de VS, Duitsland, Japan, Australië, Brazilië en Mexico in verschillende sectoren waaronder retail.

Meer datalekken

Van de ondervraagden die actief waren in de retailsector, zei 43 procent in de voorbije twaalf maanden al een datalek te hebben ondervonden. Maar liefst 60 procent was langer geleden het slachtoffer van een datalek. Daarmee steekt de sector met kop en schouders boven het gemiddelde. ‘Een ongelooflijke 43 procent van de respondenten in wereldwijde retail rapporteerde het afgelopen jaar een datalek, bijna twee keer het globale gemiddelde,’ licht Garrett Bekker, analist bij 451 Research toe.

Daarbij gelooft 88 procent van de ondervraagden dat ze een risico lopen in de toekomst, terwijl 37 procent zegt dat ze zich ‘heel’ of ‘extreem’ kwetsbaar voelen. Bovendien zijn retailers ook bereid om meer uit te geven aan security-oplossingen om een incident te voorkomen: maar liefst 73 procent wilt meer investeren in IT-security.

Onvoldoende maatregelen

Dat effect zal enkel versterkt wordt met de komst van de GDPR, concludeert het rapport. De nieuwe privacywetgeving treedt vanaf mei 2018 in voege en zorgt ervoor dat bedrijven strengere regels omtrent persoonsdata moeten hanteren. Om tegemoet te komen aan de regelgeving, implementeren retailers enkele nieuwe maatregelen. Zo werkt 64 procent aan de encryptie van de data, en 40 procent aan de tokenisatie van data, waarbij gegevens worden vervangen door betekenisloze tokens. Toch blijven retailers wantrouwig: zo’n 39 procent is ‘heel bezorgd’ dat ze niet de juiste maatregelen op hun plaats hebben om gevoelige informatie te beschermen.

‘Met enorme sets van gedetailleerde informatie over klantengedrag en persoonsgegevens in hun bezit, zijn retailers een uitgelezen doelwit voor hackers, en overwegen ze om meer te investeren in datacentrische bescherming,’ aldus Peter Galvin, vicepresident van strategie bij Thales e-Security.

 

Google waarschuwt bezoekers voor onveilige http-sites

 


 

Server hosting door Combell Combell