Amazon voorkomt dat zijn klanten concurrerende prijzen nakijken

door -

amazon-my mix

Amazon heeft een patent aangevraagd om je online activiteiten in zijn winkels te detecteren en je van concurrerende websites weg te leiden.

Amazon heeft een patent aangevraagd om je online bezigheden in zijn winkels na te kijken. Wanneer de winkelgigant merkt dat je op een concurrerende website de prijzen van een product vergelijkt, schiet Amazon in actie. Het blokkeert de website volledig, stuurt je een e-mail over een vergelijkbaar product dat hij verkoopt, of laat een winkelbediende op je afstappen om je te helpen. Op deze manier hoopt Amazon dat minder klanten hun uiteindelijke aankoop in een concurrerende online winkel doen.

Negatief scenario

“Een grote verscheidenheid aan verkopers hebben fysieke winkellocaties. Consumenten kunnen items bekijken in een fysieke winkel en de items persoonlijk evalueren. Ook kan de klant productinformatie en aanbevelingen krijgen van een verkoper in de winkel. Door de alom aanwezigheid van elektronicawinkels kan een klant echter veel van diezelfde items online kopen. Een negatief scenario waarin een klant items in een fysieke winkel evalueert, uitleg krijgt van verkopers en dan het product online koopt, kan zich in dat geval voordoen,” schrijft Amazon in zijn patentaanvraag.

Om dit scenario te vermijden, heeft Amazon een patent aangevraagd, die zojuist is goedgekeurd. In de patentaanvraag doet Amazon uit de doeken dat het de internetaanvragen van klanten in zijn winkels wil onderscheppen. Het bedrijf evalueert je online acties en achterhaalt of je online productinformatie, zoals de prijs, zoekt op een concurrerende website. Amazon kan hier op reageren om te voorkomen dat je ergens anders je aankoop doet.

Mogelijke acties

Amazon overloopt in zijn patentaanvraag verschillende acties die hij kan ondernemen. Zo kan de winkel de concurrerende website simpelweg blokkeren, of omleiden naar zijn eigen website. Ook kan Amazon een winkelbediende naar je sturen om je te helpen bij je aankoop en er hopelijk voor te zorgen dat je bij Amazon een product koopt. Ten slotte stelt Amazon in zijn patent voor om te detecteren naar welk product je online zoekt en over dat product reclame en eventueel een korting naar jou te sturen.

Behalve detecteren welke websites je bezoekt, kan Amazon je wifiactiviteiten eveneens gebruiken om te bepalen waar je staat in zijn winkel. Bijgevolg kan het bedrijf je reclame aanbieden over de producten die in jouw buurt staan.

Voorlopig gaat het nog slechts over een goedgekeurde patent, die bovendien al in 2012 werd aangevraagd. Of en wanneer Amazon deze functie uitrolt naar zijn winkel is niet bekend. Bovendien kan het zijn dat de winkelketen de patent uitsluitend aanvroeg om te voorkomen dat een ander bedrijf met de functie aan de haal ging.

Virtuele assistent Cortana vergelijkt retailers om laagste prijs te vinden


 

Server hosting door Combell Combell