‘Retailers: investeer in meerdere toekomstscenario’s’

door -

innovatie-technologie

Met een veelvoud aan trends en bijbehorende afkortingen zoals VR, AR, AI en IoT, is het lang niet zo makkelijk kiezen. Het beste advies? ‘Gok niet op één toekomstscenario.’

Core business

Het is voor veel retailers moeilijk om te bepalen in welke nieuwe technologieën zij moeten investeren om succesvol te blijven in de toekomst. ‘Pas je aan aan verschillende scenario’s, maar blijf altijd bij je core business’, raadt Chipp Norcross van Singularity University aan. De VP of Open Enrollment Solutions, zoals op zijn visitekaartje staat, gaf bezoekers van de Global E-commerce Summit in Barcelona advies over hun strategie.

‘Artificiële intelligentie, 3D-printing, het Internet of Things,.. het zijn een hoop zaken waar je als retailer in mee kunt gaan. Maar wat wordt succesvol in de toekomst?’ vraagt Norcross zich af. ‘Wij zijn nu op een punt beland waar we ongeveer weten waar het heen gaat, maar er onze vinger nog niet helemaal op kunnen leggen. Erg moeilijk voor veel partijen.’

Artificiële intelligentie

Norcross denkt zelf dat vooral voor artificiële intelligentie een grote rol is weggelegd. Een specifieke toepassing in retail is bijvoorbeeld het accuraat voorspellen van aanbevelingen. Zulke ‘recommendations’ op basis van AI worden straks in zo goed als alle omgevingen toegepast, zoals nu al gebeurt met Amazon Style Check of ‘curated’ kledingboxen. ‘Een computer bepaalt wat jij nodig hebt en biedt suggesties, dat kan straks voor heel veel verschillende andere producten buiten kleding ook gebeuren’, zegt hij.

Misplaatste innovatie

Het loont echter niet om in nieuwe technologieën te investeren uit een misplaatste innovatiedrang. De technologische vernieuwingen moeten passen bij het DNA van je onderneming, geeft Norcross mee: ‘Je moet kijken welke innovatie past bij de geschiedenis van jouw bedrijf. Hoe past technologie daar in?’

Evengoed is het geen slim idee om al je eieren in één mand te stoppen, besluit hij. ‘Test verschillende zaken; gok niet op één toekomstscenario. En werk bijvoorbeeld samen met incubators om jouw plannen – buiten je core business – te bekostigen.’

 

Zo ziet de winkel van de toekomst eruit


 

Server hosting door Combell Combell