Kleinschalige e-mailcampagnes worden vaker geopend

door -

e-mailcampagnes-mail-marketing

Kleinschalige e-mailcampagnes buiten de kantooruren zouden leiden tot de hoogste open- en klikratio’s. Dat concludeert de DDMA Nationale E-mail Benchmark.

In de Benchmark werden 4,8 miljard e-mails in 185.000 Nederlandse e-mailcampagnes onderzocht. Daarbij werd vooral gekeken naar hoe vaak de mails werden geopend en hoe vaak gebruikers ook effectief doorklikten op de links in de mail. Belangrijkste conclusie: kleinere e-mailcampagnes doen het beter dan grote.

Specifiek doelpubliek

Mailings met meer dan 10.000 ontvangers worden 5,9 procent minder vaak geopend, zo blijkt. Campagnes die toespitsen op een kleiner publiek, van 500 tot 1.000 ontvangers scoren op de openratio dan weer 9,7 procent beter dan gemiddeld.

 

Bron: DDMA

De omvang van de doelgroep lijkt een doorslaggevende factor. E-mails die naar een select publiek gezonden worden, kunnen precies op die doelgroep inspelen en hen relevante content voorschotelen. Bij een groter publiek is de verzender genoodzaakt om meer algemene content te gebruiken, wat ook zorgt voor minder engagement.

Beter in het weekend

Ook het tijdstip waarop mails worden verstuurd, is belangrijk voor de open- en klikratio. Het merendeel van nieuwsbrieven en andere mailings worden tijdens de kantooruren verzonden, terwijl de klikratio’s net hoger liggen ’s avonds en in het weekend. Op maandag worden mails overigens het vaakst geopend, maar zaterdag klikken gebruikers het vaakst door.

Adobe: “E-mail is beste medium voor klantcommunicatie”


 

 

Server hosting door Combell Combell